Populære innlegg

onsdag 23. mai 2012

Liten operasjonsrapport.

Når jeg møtte opp dagen før operasjonen og fikk snakket med legen face 2 face, snakket med ernæringsfysiologen og i det hele tatt så blei jeg meget beroliget. Jeg senket skuldrene og følte meg meget godt ivaretatt. Det var et knallflott team der oppe.
Dette er ett sted de tar 6 operasjoner hver dag, 2 dager på rad annen hver uke. Så det går unna når de opererer, men desto mer drevne og rutinerte er de. Alle vi som var inne samtidig fikk gode skussmål og det gikk helt perfekt med oss alle.

På operasjonsdagen hadde jeg masse smerter, men nesten enda værre. Jeg var kvalm. Jeg kastet opp, brakk meg, jeg blei svimmel og jeg brakk meg igjen.. Denne dagen spiste vi ingenting, så det var ikke noe å kaste opp. Heldigvis. Men blei jo rimelig sliten i en allerede sliten og sår mage.
Vi var 4 av 6 som lå til observasjon den første natta, mens to stk fikk utdelt rom (som var i nærheten av observasjonsrommet). Heldige de. Jeg blei vekket og vekket av de andre som hostet, harket, snudde seg og i det heletatt. Til slutt fikk jeg hjelp av en pleier til å finne øreproppene mine i kofferten, da gikk det straks litt bedre. Men my esøvn blei det ikke den natta.

Dag 2. I dag var målet å få smakt på mest mulig forskjellige matsorter/drikker som ernæringsfysiologen lagde til oss og satte frem til oss. Ganske vanskelig å skulle spise, når alt vrengte seg og hver minste svelg truet med å komme opp igjen. 4/5 ganger jeg spiste/drakk kom det opp igjen. Spesielt vann, herlighet. Her har jeg for kun få timer siden kunne drikke en liter på styrten. Nå klarer ikke kroppen min å ta imot en minislurk uten å slå seg vrang. Kvalm kvalm kvalm...

Dag 3. Hjemreise dagen.
Jeg og tre andre reiste hjem, to blei over ei natt til. En på hotell og en på vandrehjem.
Dagen i dag startet litt bedre, litt kvalm fra morgen av, men klarte fint å drikke 1 dl biola (i småå smååå slurker) utenat det kom opp igjen. Etter det var det smoothie i smååå smååå slurker. Gikk så fint! Vannet sliter jeg mer med, og har til nå (17:30) fått i meg 3dl, mens jeg burde ha i meg 1 liter!
1 liter mat, 1 liter vann. Men slik jeg forsto det så går tea under dette også, så tenkte lage meg en kopp etterpå. Det hadde vært godt med litt annet enn dette harde vannet også. Kanskje det er lettere å svelge tea?

Formen er iallefall stigende, veldig stigende.
Ista var jeg ute å planetet om noen jorbærplanter. Det tok litt på magen så jeg skal nok være litt forsiktig med å bruke magemusklene. Ergo ingen venninnebesøk med latterkuler med det første.. :p

Utrolig spent på hvordan morgendagen vil bli. Kanskje jeg orker gå meg en tur å komme igang med litt trim allerede? Hadde vært kjekt!

3 kommentarer:

  1. Heeei :)

    Bare en snartur innom, skal på tidligvakt i morra ( o dag, kl er over midnatt ;) ) Så vekkerklokka ringer om skarve 5 timer...gjesp.....

    Men det høres ut som om det går flott med deg.
    Tuaen takk for sms.

    Bedre og bedre dag for dag......og straks begynner kiloene virkelig å "renne" av........ Gled deg.

    Håper kvalmen gir seg og at det gjør godt med litt te.
    Te er bedre enn vann, for meg også, men ernæringsfysiologen min sier at skal te regnes med i det daglige veske inntaket må det være grønn te. For sånn svart te, som er det eneste jeg drikker, altså sånn heilt vanlig te, det er vanndrivende og skal ikke regnes med..... :(

    Men de lærde strides vel om dette også.

    Håper du straks er i superform.

    Gleder meg til videre rapporter fra deg.

    Men nå MÅÅÅÅÅ jeg øpe inn i senga...nytter ikke med lakenskrekk når vekkerkokka ringer 05:30......

    C YA.

    Klem.

    SvarSlett
  2. Duuuu, det står at jeg skrev innlegget mitt 15:41, men det er feil det.... 00:41 er kokka.......aner ikke om det er på min pc det er galt, eler hva....

    Nåvel, nattinatt....

    SvarSlett
  3. Hei Eldbjørg.

    Fant ut at jeg fikk sms'e deg når jeg ikke kom på nett. Tilfelle du venta på innlegg. :)

    JOda, det stemmer nok det med tea'n, men jeg har tenkt at akkurat den første uka må hensikten være at jeg får øvd meg til å drikke, spise regelmessig. Så Får det blir som det blir om det blir 1 liter tea, kaffe, saft eller vann. :p
    Har du forresten hørt noe om hva de sier vdr light saft? Fun light liksom... Blir lettere å drikke nok om jeg får noen dråper av dette oppi har jeg merket.
    Nå er jeg jo i utgangspunktet veldig gla i vann, så jeg skal nok få i meg det også, bare så forferdelig vondt når det stopper sånn på tur ned. Klarte 2dl saft ista veldig greit. Men knapt klart 2 dl vann siden jeg kom hjem i går.
    Tea ja, jeg har masse grønn tea, så det burde ikke by på noe problem. Du må prøve Pukka sin chai tea, den smaker en anelse anis og kjempe god!
    De herbal fruitsene (eller noe slikt) fra helsekosten er også kjempe gode, men usikker på om de regnes som grønn tea eller bare koffeinfri svart tea. Hm.

    Renne av ja, hehe. Det tror jeg ikke før jeg får se det. ;)
    Men blir spennende tid fremover, det gjør det virkelig.

    Kjempe kjekt å få meldinger og innspill fra deg Eldbjørg.
    Ha en strålende dag

    SvarSlett