Populære innlegg

søndag 15. april 2012

O herlige søndag

Fikk akutt en unnskyldning til å bake. Å guri som jeg eeeelsker å bake.

Men jeg kan ikke bake om det ikke er noen jeg kan dele bakverket med, slik at det blir borte med en gang.
Kaker og gjærbakst som blir i hus finner altfor fort veien til min munn. For jeg er nemlig dødrå på å bake også.
Lurer veldig på hvordan det vil bli etter operaqsjonen. Kan jeg i det heletatt tillate meg å bake?

Kan jeg fortsette å lage god mat, eller vil barna mine minnes barndommen sin med skrekk og gru og ferdigmat? Ja, jeg elsker å lage mat fra bunnen også, eksprimentere med krydder og ordne til festmåltider, selv på hverdagen. Aii aii. Men kluet er vel ikke at man aldri skal kose seg, men at man gjør det i begrensede mengder. Sukkerinntaket har dessverre ingen øvre grense her, det er bare å fylle på og fylle på og fylle på... Håpet er at suget etter søtsaker skal stagnere litt etter operasjonen.


Operasjonen ja. Hjelp... 100.000 rett ut, en risiko på å dø fra mann og to barn. Er det verdt det?
Tankene svirrer, det er iallefall helt sikkert!!! 
 
Over og ut fra GS Susa

2 kommentarer:

  1. :)
    Hey......
    Veldig godt med en slik bogg!!!

    Bakverk ja.....himmel og hav, jeg også elsker det. Både å lage det og å spise det.
    Men jeg har ikke sevbeherskelse nok til å greie å bake flere brett boller uten å spise syndig mange selv.

    For jeg kan spise bakverk etter min GBP, ikke 4-5 boller på 5 minutt som før, men dog.

    Festmåltider, og god mat, sannsynligvis kan du komme til å spise det meste som før, for du kan jo i utgangspungtet spise noemar, men være forsiktig med fett og sukker.
    Noen tåler ikke det eller det og kan ikke spise noe søtt osv. Men dette vet man aldrig på forhånd....

    Men i utgangspungtet skal du kunne spise itt av alt men alt med måte.

    Hold deg ti oster under 20% fett, og kjøtt under 10% fett sier ernæringsfysiologen min......
    -En grei tommel-finger-regel.

    Om søtsuget stagnerer, tja det varierer tror jeg.
    Hos meg er det her enda, i aler høyeste grad, men jeg hører om de som mister det helt....heldige dem !!

    Bir såååå spennende å følge deg!!!

    Gleder meg på dine vegne!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svar!

      Ja tenker det blir fint å ha ett sted å kunne tyte i vei om det som svirrer rundt i hodet som jeg foreløpig ikke veit om jeg skal snakke høyt om.

      Når jeg snakket med kirurgen på torsdagen så snakket vi litt rundt dette med kostholdet og vitaminer etc. Han sa da at man må regne med å måtte bruke vitaminer og slikt iallefall 6mnd etter en GS. Jeg vil tru at det er fordi man ikke kutter vekk deler av tarmen som man gjør ved Gastric Bypass. Han sier også noe om at man må regne med å legge om kostholdet sitt for resten av livet, og det er jeg rimelig klar for...

      Fett reagerer magen min på fra før, så det regner jeg med at jeg må slite med resten av livet. På ett vis hadde det vært ønskelig å reagert like ille på sukker, for da hadde det blitt så mye enklere.

      Men 20% på oster, oster er omtrent det eneste jeg tenker at jeg kommer til å gråte over at jeg ikke kommer til å tåle. Jeg elsker ost!
      Hvor mange % er det i vanlig norvegia da tru? Hmm...
      Ridderost er det sikkert 60% i, hehe.

      Kjempe kjekt at du vil følge meg Eldbjørg. :D

      Slett