Populære innlegg

torsdag 21. mars 2013

Trening

Skriver ett eget innlegg her jeg, så kan vi heller diskutere trening under den rette fanen vi to. ;)


Hva er for mye trening?
Hva er passe trening?
Hva er for lite trening?



For lite er jo lett å svare på: Ingenting er for lite. Alt er bedre enn ingenting.

Passe trening for meg tenker jeg er relativt. Men jeg har satt meg ett mål om 120 treninger i 2013.
Det blir 2.3 treninger pr uke. Sånn ca annahver med 2 og 3 treningsøkter da. Men dette er jo målet jeg har satt meg for å ha noe å jobbe mot, jeg syns det virket som litt for hårete med 150 økter.
Men fortsetter jeg sånn som nå så blir det 156 økter i 2013 på meg. Det gjør jo ingenting det, det tilsvarer ca 3 økter pr uke og helt realistisk. Men jeg skal ikke plage meg selv med dårlig samvittighet om det kun blir 120. Jeg har jo erfaring fra ferietid etc at det kan fort dabbe litt av i slike tider, det skal være lov.
Passe med trening for meg er treningsmengde som gjør at jeg ikke stresser med det. At treningen ikke blir ett ork og noe som kan fortsettes med i år etter år.

For mye trening  blir for meg når det blir ett stressmoment. Når jeg etterat ungene har blitt lagt reiser på trening fordi samvittigheten min ikke tillater meg å slappe av. Når jeg får for lite søvn fordi jeg trente for seint og er høy på adrenalin når jeg skal legge meg.
For mye trening handler om å presse kroppen for mye, og ikke lytte til dens signaler.




Status trening 2013:
Januar 13 økter
Februar 13 økter
Mars (så langt og med i dag) 12

I hodet mitt sier det noe om at påskeferien kommer det til å bli endel stillesitting, endel spising og mer enn normalt med kos. Jeg skal tillate meg endel av dette, men derfor holder jeg nå på med ett innøvd rituale som jeg innarbeidet meg den gangen jeg gikk på Grete Roede. Jeg forbreder kroppen  på det som kommer og "betaler" kosen endel på forhånd med å trene. Svi av flest mulig kcal før man inntar de. Høres helt merkelig ut, men sånn fungerer det for meg.

I tillegg har jeg i år allerede to treningsøkter (på hyttetur) planlagt. Neida, ikke harde tøffe greiene, men en dag på fjellet og ski og en dag i svømmehallen (badeland). På badeland er dte lett for meg å snike meg unna 30/45 min for ei økt med svømming. Bruker rett rundt 30min på 1000m bryst så det skal jeg iallefall få til uten problem.


Hva er ditt treningsmål?



Og helt på tampen, egentlig dårlig gjort at jeg ikke går ned i vekt når jeg trener såpass som jeg gjør. Har jo trent 38/80 dager så langt i år, det er vel derfor jeg lurer på om jeg rett og slett trener for mye.

Vekt onsdag:  78.6kg
Vekt torsdag: 78.6kg

2 kommentarer:

  1. Trening ja!
    Hørtes fornuftig ut, de formuleringene dine om for mye, for lite og passe!! Må si meg enig der.

    Mitt mål er minimum 2 ganger pr uke på fresh fitness. Alt over det er bonus. Nå ble jeg jo temmelig overrasket over at jeg synes det er moro da!! Så jeg tenker 3 ganger i uka er realistisk... IDag er jeg "nesten" litt sur på kroppen min siden jeg sov så dårlig i natt, og ikke orker trene. For jeg har lyst!! DER ligger problemet mitt nå.. Men vi får se om jeg kan kvikne til og orke etterpå. Først skal en seng demonteres, og vente på at de som skal ha den henter den. Så skal jeg kjøre noen sengedeler til Fetsund... Og rekker jeg noe imellom der/orker... Så blir jeg glad!
    Kommer stadig ikke over at jeg liker å trene på fresh fitness!! Hva trener du når du trener?? hvordan ser en "økt" ut for deg?

    SvarSlett
  2. Det er nok individuelt hva som er for mye og for lite, men jeg prøver vel å være fornøyd med alt det jeg får til istedefor å plage meg selv med det jeg ikke får til. Men akkurat når det kommer til å trene burde jeg virkelig klappe meg på skuldra over hva jeg har fått til siden 1.august 2012. Jeg har virkelig klart gjøre meg selv avhengi av trening. *lol*


    Ja er det ikke en herlig følelse det å kjenne gleden av å trene! Helt toppers!!!
    3 dager i uka er nok realistisk, iallefall om det fortsetter i samme sporet som du har startet opp. Hehe.
    Å finne den rette balansen med væskeinntak og mat inntak er avgjørende for meg. Kanskje det er der du sliter litt nå Vi to?
    Meget mulig at du får i deg for lite proteiner?
    Blir det for lite P på meg i etterkant av trening blir jeg ekstremt trøtt.
    Blir det for lite karbohydrater på meg i forkant av trening blir jeg helt tom underveis.

    Men du er kanskje ikke slankeoperert og kan putte på mer energi enn oss med minimage?
    For maten hos meg holder ca 2 -2,5timer da er jeg skrubbsulten UTEN trening.
    Så nøttemix med frukt i forkant av trening er toppers + en ettertreningdrikk i etterkant (godkjent av Gjøvik på livssilskolen) + ordentlig mat ikke så veldig lenge etterpå er must.

    Men det tar litt tid før man finner ut hva som passer for kroppen ens, og selvom man har funnet ut hva som gjør at man ikke tømmer kroppen helt for energi under en type trening så er det ikke sikkert det er nok for en annen type trening.
    Det aller mest heavye jeg har vært med på var body pump, men jeg tok kanskje litt hardt i til å begynne med. MEN det var også DIGG!
    Deilig å bli så svett at man nesten dør på seg, og skjelven i beina så man nesten faller.
    Herregud, jeg syns nesten at rompa løfta seg etter den timen. Hahahaha...

    SvarSlett