Populære innlegg

mandag 8. oktober 2012

Det raser ikke akkurat nedover.

På ett vis hadde jeg vel sett for meg at det skulle rase litt raskere nedover, men samtidig så veit jeg jo fra før at det ikke er slik min kropp fungerer. Den går jevnt ned, men ikke i noe rasende fart. Ser man på antall mnd (som er 5) og antall kg ned (18) så er det jo ikke veldig galt. Jeg har ca 15 igjen til hoved målet. Og har da igjen 7 mnd til å gå ned de på, hvis man skal ta utgangspunkt i at det stopper helt fullstendig opp etter ett år.
Jeg veit jo ikke om jeg gjør det, men jeg regner med det. Så får jeg heller bli positivt overrasket. 

Noen ganger blir jeg kjempe lei meg for at jeg ikke raser fortere ned. Når jeg leser på facebook (lukket gruppe for sleevere) og på vektoperasjon.no ser jeg at veldig mange der forholder seg til antall kcal pr dag. At mange raser ned 30kg på 3 mnd osv.  Det har jo ikke Gjøvik sagt at vi skal gjøre, det vi skal forholde oss til er 6 måltider, fordelt utover. 3 måltider på 2-2,5dl og 3 måltider på 1,5dl. Kanskje vi får i oss flere kcal? Kanskje jeg gjør noe galt? Joda, jeg veit jeg er vledig gla i å kose meg i helga. Jeg tillater meg selv å spise godteri på lørdagene. Og er det bursdagslag så spiser jeg også litt kake. Jeg ser jo at mange har kuttet slike ting ut totalt, men er det målet da?
Er det ikke bedre å lære seg å begrense seg?
Eller er det etter "vektnedgangsåret" er omme man skal lære seg å stoppe i tide? 
Jeg kjenner iallefall på at hvis jeg tar meg noe nå så begrenser det seg selv veldig, og når jeg spiser så blir jeg jo veldig fort mett. Jeg burde kanskje ta meg en runde og veie/måle opp hvor mye jeg faktisk spiser.
Men hvor mye er ett knekkebrød med egg da? Kanskje jeg får ta det i stavmikseren og se hvor mange dl det der? Hva skjer om det er 1/2 og jeg skal ha 1dl? Jeg klarer bare ikke mer enn ett knekkebrød med cottage cheese og makrell i tomat eller egg og kaviar. 
Hjemme lager jeg meg mest dette til små måltidene, mens når jeg må ha niste og det ikke er salat i kjøleskapet (etter middag eller liknende) så blir det knekkebrød med ost på. Da klarer jeg 1,5 knekkebrød. 
Brød har jeg også prøvd meg litt på, ser det er lettere å spise en brødskive sakte (iallefall ilag med andre mennesker/fellesmåltid) enn det er å spise ett knekkebrød sakte. 


Treningen går det fortsatt bra med, digger Zumba! 
Skulle gjerne kommet igang med litt styrketrening, men den sitter lenger inne. Det er virkelig ikke motiverende trening. :p Klarer ca 2 ganger på studio og 2-3 andre aktiviteter pr uke (gåtur/basseng). Ønsker igrunn på sikt å komme igang med spinning, men det er så skummelt å skulle gjøre det ilag med mange andre. 


1 kommentar:

  1. Heia snupp!!
    Du, jeg synes du ikke skal henge deg opp i kcal....jeg gjør det og det er IKKE bra.

    Hold deg ti det sykehuset ditt sier du, og så driter du ihva slags resultat andre får........

    Og du, det er NÅ du skal ære deg å begrense deg, det nytter ikke å begynne ivsstl omeggingen om 1 år, begynn nå, LÆR kunsten å ta ett ite kakestykke, i steden for 3. Få inn vanen med at det er ok, og greit.

    Totalforbud funker sikkert for noen, men for langt de færreste.
    Og det kan da ikke være målet?
    Man skal da eve som NORMALT, og det er da vel vitterligen NORMALT å smake på litt godt på lørdag, eller ett kakestykke??

    Heller 3 kilo unna målet og ykkelig med lørdagssnop, enn å leve i total avholdenhet og nå målet.......

    Synes du er fink jeg.
    Jeg raste ikk ned jeg heller. Jeg er snart 2 år post op, og det stoppper helt. Siste året har det ikke vert ned mer enn 5 kg kanskje......puss minus.....

    Og de siste 5 sitter såååå fast.
    Usj, må nok trene mere ja.....

    Men bir fort "missunnelig" på alle de "perfekte" inne på vektoperasjo, som trener såååååååååå masse, og spiser sååååååååå perfekt, og går ned sååååååååååå mye og vips så har de en bmi på ett par og tyve......
    Selv strever jeg med å nå 25, og tviler på om jeg greier..... sukk............

    Men, samma F altså, ivet er SÅÅÅÅÅ mye bedre!!!!!!!!!

    Vedig vedig gad for vaget mitt!!

    SvarSlett