Populære innlegg

tirsdag 21. mai 2013

1 år siden operasjon!

Jepp i dag er det 1.års jubileum.
21.mai 2012 lå jeg under kniven på Gjøvik. Eller, faktisk, på dette tidspunktet på dagen var jeg ferdig operert. Jeg var nok i ferd med å våkne, og det grusomste døgnet etter operasjonen ventet.
Jeg blei så dårlig av narkosen. Jeg kastet opp og kastet opp.
Je varnte mykkje te kar det  døgnet gitt.
Det svimla så fort jeg reiste meg, så jeg lå ei ekstra natt på observasjon fordi jeg hadde så voldsomme blodtrykksfall. Jippi!

Nå 1 år etter sitter jeg her og lurer på om året blei som jeg trodde det skulle bli?

Svaret er NEI.
Hva hadde jeg forventet?

Jeg hadde vel ikke forventet å være normalvektig til 1årsdagen, i det jeg startet. Men når jeg så at vekta viste 80kg til jul så tenkte jeg, oi oi, det er jo ikke langt unna normalvektig på 72kg. Hmm.. DET må jeg da klare på 5mnd. 8kg.
Og det er slettes ikke ett vanvittig antall kg i det heletatt!
Jeg tenkte så, jeg skal være flink jeg nå. Trene mer og spise som før. Så går nok dette lett som ett fett...

NOT!!!

Det er bare så jævla demotiverende hele vektsullamitten. Jeg er på randen av å lure på om jeg går rundt å lurer meg selv her. Hva skjer når kroppen "sperrer" kg fast?
Jeg har jo vært syk, og viste stolt frem at vekta sto på 77.6 her.
I dagtidlig, ett år etter operasjonen, sto den på 78.8 :(

Jeg blir bare så uendelig lei meg når jeg ikke klarer å få av meg de jævla siste 10kg. Så nå har jeg bestemt meg, jeg skal på pulver. 3 juni starter jeg på Noka igjen. Og jeg skal gå på Noka frem til jeg har fått av meg de ønskede kg, for dette gjør meg rett og slett deprimert.


Jeg hadde, og har fortsatt, ikke noe forventning om at jeg skulle bli syltynn og undervektig. Det ligger bare ikke for meg. Men at vektnedgangen skulle stoppe etter 1/2år hadde jeg ikke forventet. Jeg hadde trodd at så lenge jeg er tro mot å spise xx antall måltider pr dag, og tilmålt i mengde,  så kommer jeg til å fortsette ned i vekt det første året etter operasjonen.
Hva nå da, virkningen opphørte etter 1/2år istedefor 1år?
Jeg er bare halvveis i betalingen av herligheten, så det er en evig påminnelse hver eneste mnd kanskje i ett år til at ikke engang slankeoperasjon gjorde meg normalvektig. :(
Jeg er en av de som ikke lykkes. :(

Dagsinntaket i dag:

F: 1 husmann med makrell i tomat + cc.
L: Salat med skinke, litt ost og rømmedressing.
M: Yoplait 0% youghurt
M: Hamburger med bare litt brød og masse grønt.
M: Eple
K: 1 skive, mager skinkeost + 2x skinke + 3 biter kalkun korv. (etter 2 timer styrketrening)

2,5 liter vann + 2 kopper kaffe med melk.

Høres det ut som altfor mye mat da?


Nei, dette var ikke dagen for å være positiv kjenner jeg. Leit det, 1.årsjubileum og greier.

Kanskje i morgen. =)

4 kommentarer:

  1. Maten hørtes i allefall ikke for mye ut!
    Jeg synes du er flink som tør å fortelle ærlig om at "operasjon kanskje ikke er så fantastisk lett som alle sier"... At du og møter motgang som du må kjempe mot.
    Men jeg vet du når målet ditt!
    Frister starte på pulver selv også... men orker jeg det- og bare det???
    ha en toppers flotters dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det er ikke mengde det er snakk om her, for det stopper seg jo selv stort sett. Noen ganger føle det som om jeg kunne spist og spist og spist uendelig med mat. :p
      Takk for støtten ♥

      Operasjon er faktisk ikke bare enkelt, det er sikkert og visst. Det er avveielser, fristelser, masse planlegging og for meg masse trening som skal til. Og selvomdet så nådde jeg ikke mitt mål. :(
      Jeg ser på mange som faktisk ikke trener i det heletatt og raser ned i vekt. Hvorfor skal det være så himla stor forkjell på oss?

      Det er jo mange (ikke opererte) som bare kutter ut cola eller kveldskosen og vips så fyker de ned i vekt. Jeg syns det er blodig urettferdig. Misunnelsen hos meg er stor.
      Misunnelsen over at noen også fyker ned i vekt (type 20/30kg) og ikke ett merke vitner om at de har vært store. Ikke ett sted henger huden og disser som en slapp pudding.

      Hmm...

      Slett
  2. Hei kjære deg!!

    Og grattis med 1 årsdag!!
    Blæææh, ja ikke sant det er demotiverende med platå.....
    Himmel og hav.
    Det går sååå strålende i begynnelsen,og med vekttap på 2-3kg i uka blir man fort godt vant.
    Så stopper det opp og står stille, leeeenge.
    Det var slik med meg også, sto stille i nær tre mnd husker jeg, og siden har det vert snakk om 1 kg ned, 500 gr opp,1 kg ned, 700 opp, 200 ned, 500 opp, 500 ned 300 opp osv.
    Så frustrerende og demotiverende at jeg blir kvalm.

    Operasjon er ikke fantastisk lett.
    Ikke i det hele tatt. For man må jobbe knallhardt alikevel.
    Den som innbiller seg at operasjon er quick fix, den må tro om igjen!!

    Jeg har hatt det strålende etter operasjonen sånn medisinsk sett, men resultatmessig er keg kun midt på treet, og det å ha gått ned "bare" 60 kilo er faktisk ikke å rope sååå høyt hurra for tatt i betraktining at det er 2.5ÅR sidenoperasjonen..... Så å gå fra 130 til 70 på 2,5 ÅR som gbp opperert, det er ikke noen stor bragd....det er bare 500 gr ned pr uke i snitt....og for en vektoperert er ikke dette super statestikk.

    Ser jo nå også, de siste 5-6-8 kiloene er håpløse.
    Demotivasjonenkommer, og det gør sprekker, og dårlige vaner også.
    Og man må jobbe, knallhardt.

    Vel, vi får håpe vi når målene våre, jeg har tro på det.
    Egentlig.

    Pulvertanker her også...... sukk,hvorfor kan det ikke være enkelt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk takk. Tenk 1år allerede!
      Platå på 6mnd var jeg ikke forbredt på, det var det ingen som snakket om på Gjøvik. De snakket om 2-4 ukers platå men ikke en kjeft snakka om at halve året etter operasjonen skulle det stå stille. Ett halvt sammenhengende år for pokker.
      Hvem får til det? SUSA!
      Kunne jo ikke vært andre enn meg som fikk til noe som dette.

      Quick fix, haha. My ass.
      Men OM problemet hadde vært usannsynelige mengder med mat så kan jeg nok tro at løsningen med operasjon gir raskere og bedre resultater.
      Mitt problem var jo inaktivitet og snop. Så hvorfor går jeg ikke ned når jeg trener som aldri før og har kuttet ut snop og kaker i uka helt fullstendig. Må jeg være totalt av alt 24/7 365 dager i året?
      På Gjøvik fikk vi jo anbefalinger om å leve normalt, men med fokus på proteiner og grønt ikke så mye karb.

      124kg maxvekt. (dvs ned 21kg på egenhånd før operasjonen)
      103kg start pulver
      99kg ved operasjon
      78kg i dag.

      Dvs 25kg ned totalt på dette året, men kun 21kg ned etter operasjonen.
      Quick fix? Nix.

      Men det må jo sies, at selvom jeg har vært her nede i disse kg tidligere så har jeg jo ikke klart å holde meg her. Jeg tror jeg var her nede i 6mnd før jeg begynte gå opp igjen. Rundt 87kg lå jeg mye lenger, kanskje ett år. Men heller ikke stabilt der lenge før jeg føk opp igjen til over 100.
      Så den aller største testen om operasjonen for min del er om jeg forblir her, om jeg ikke går opp igjen så ville jeg tvert gjort det igjen.
      Og jeg skal jo videre ned, på ett eller annet tidspunkt skal jeg mer ned.
      Nå skal vi jo på tur ei uke, så jeg får se hvordan det står til med vekta når jeg er hjemme igjen. Kanskje blir det rett på pulver. :)
      Jeg har lest litt på ett nettforum for vektopererte og der er det flere som er op for mange år siden og de sier at eneste måten på å komme ned på er med pulver. :s
      Men hva er vitsen med operasjonen da?
      Om man likevel må slite med å holde vekta og holde på med denne evige slankekuren?

      Enkelt er det iallefall ikke!

      Slett